joi, 19 aprilie 2012

Cum ne organizam timpul I


     Timpul... cate articole si tratate s-au scris pe aceasta tema... Ce este timpul de fapt? DEX-ul spune ca este "o dimensiune a Universului după care se ordonează succesiunea ireversibilă a fenomenelor". Timpul poate fi prietenul nostru sau cel mai mare dusman al nostru si asta depinde numai si numai de noi.
     Aceasta idee de a face aceasta postare pe aceasta tema mi-a venit in minte azi cand am vazut pe facebook o intrebare din partea unei prietene, mama tanara cu trei copii care intreba "cum va organizati ziua ca sa fie toate lucrurile facute bine si la timp?? HELP!!! "
     Daca nu reusim sa ne gestionam bine timpul... acesta va trece pe langa noi si la sfarsitul zilei vom constata cu frustrare ca, desi am lucrat toata ziua, lucrurile nu sunt terminate si nu sunt facute bine. Pentru a evita acest lucru eu va propun cativa pasi.
  1. Cumparati o agenda sau un carnetel in care sa va notati toate activitatile, sarcinile si intalnirile pe care le aveti. Nu este greu! Mie acest lucru imi ofera o stare de bine, de siguranta ca imi voi termina toate lucrurile la timp. Alung astfel stresul la gandul ca nu voi face fata. Deci... categoric! Am ajuns la concluzia ca pentru a face fata timpului trebuie neaparat sa-mi planific activitatile! Si asta si fac si ma simt bine asa.
  2. Faceti toate lucrurile la momentul potrivit. Daca se murdareste o farfurie spal-o atunci ca sa nu se adune mai multe. Daca se murdareste pe jos in timp ce luati masa ia matura si curata imediat, ca maine va fi extrem de murdar in toata casa. Daca ti s-au uscat hainele aduna-le si pune-le in dulapuri, altfel ti se vor aduna multe sarcini la sfarsitul saptamanii si va fie greu sa-ti faci timp pentru toate. Daca ti-a curs mancarea in foc, sterge repede aragazul, ca maine va fi greu de curatat. Si asa mai departe...
  3. Stabiliti-va termene limita. Acesta este un lucru deosebit de important pentru mine ca sa-mi iasa lucrurile bine si sa le termin la timp. Cand imi planific ceva stiu cand trebuie sa termin ca sa nu-mi influenteze urmatoarele activitati pe care le am de facut.
  4. Stabiliti-va prioritatile si invatati sa spuneti nu. Daca va propuneti anumite scopuri pentru ziua respectiva atunci nu va abateti de la ele. Concentrati-va pe ce aveti de facut si tineti cont de termenele limita.

    Dar hai sa va scriu cateva trucuri care mie imi fac viata mai usoara:
  • Organizarea mea incepe de seara, pentru ca eu seara ma gandesc la ce am de facut in ziua urmatoare. Adorm linistita stiind ca maine stiu ce voi face si ca nu e haos in capul meu.
  • Stiti ce este foarte important??? Sa va lasati seara toata casa in ordine, ca altfel veti pierde toata dimineata ca sa strangeti hainele, sa spalati vasele, sa puneti lucrurile la loc. Asa ca eu dupa ce-mi culc nazdravanii adun masa, spal vasele, matur, pun hainele la loc. Si apoi asa de linistita ma duc la culcare. Seara avem o senzatie de bine vazand in jurul nostru ordine si parca timpul cu Marius e mai placut daca-mi stiu casa curata si ordonata. 
  • Sa va spun un truc care mi-a usurat mult diminetile, fara sa fiu nevoita sa sar din pat la prima strigare a copiilor. I-am invatat pe copii sa se trezeasca si sa se descurce singuri dimineata, chiar daca sunt inca mititei (aproximativ 2, 4, 6 ani). Asa ca, dimineata se trezesc, merg la baie, se spala si merg la masa. Le las pe masa iaurt si cereale, cozonac sau cornuri si nu ma striga la prima ora ca le este foame. Mi-e drag sa-i aud cum singurei se spala, se asaza la masa, se roaga si multumesc lui Dumnezeu pentru mancare si apoi mananca. Dragii mei, pupe-i mama!!!
  • Le pregatesc seara pachetul pentru gradinita, ca dimineata sa nu ma agit repede, repede ca trebuie sa plece.
  • Le pregatesc de seara hainele ca dimineata sunt somnoroasa si nu am chef sa fug de colo-colo. Daca au hainele pregatite, se imbraca si sunt gata de gradi.
  • Seara culcam copiii mai repede decat alte familii. Adica, pe la ora 19:00 incepem sa adunam jucarii si sa ne asezam la masa. Dupa ce mancam ne adunam la partasie, ne rugam si citim impreuna, dupa care... la culcare! Asa ca... aproximativ dupa ora 20:00 eu si cu Marius avem timp impreuna, timp in care ne mai relaxam, mai povestim, mai stam pe net, ne mai uitam la un film frumos... Cred ca trebuie sa ne gandim si la noi, dragilor! Nu inseamna ca suntem mame rele sau egoiste daca ne gandim si la noi. Din contra, este fff important sa ne gandim si la binele si fericirea noastra. La urma urmei daca iti faci timp pentru sotul tau si el pentru tine... implicit veti fi mai fericiti, mai bucurosi... si asta se va transmite si copiilor vostri. Insa daca culcam copiii la ora 23:00 si ne incheiem ziua frustrati si obositi maine vom fi frustrati si acri si asta se va revarsa si asupra copiilor. E logic, nu? Eu asa gandesc si noi asa facem si e foarte benefic pentru familia noastra. Va indemn sa incercati si voi.
  • Nu stiu daca acesta este un truc... dar imi usureaza mult viata. Nu gatesc in fiecare zi, ci fac mancare mai multa, altfel toata ziua sunt tot la bucatarie, ceea ce ar fi destul de frustrant... pentru mine.
  • Profit de timpul cand copiii dorm sau sunt la gradinita. Ma gandesc ca din toamna vor fi toti copiii plecati (David la scoala, iar Darius si Bogdan la gradinita). Va fi mult mai usor, pentru ca eu cand sunt singura si nu ma deranjeaza nimeni am mult spor.
     Uau, ce mult am scris! Si eu ma gandeam ca o sa scriu un articol in trei puncte, insa sper sa va ajute experienta mea. Am scris pur si simplu ce fac eu ca sa-mi termin lucrurile si repede si bine. La mine functioneaza, incercati si voi si poate merge si la voi. Va doresc mult succes, dragi gospodine! Sa aveti spor in  tot ceea ce faceti!

oana p.

     PS: Voi mai scrie un articol despre cum imi organizez eu saptamana, ca sa am timp si de mancare, si de curatenie, si de calcat, si de spalat, si de Dumnezeu, si de familie, si pentru mine... Si chiar functioneaza!!! 
     

8 comentarii:

danieladelibas spunea...

Mi-a placut f mult acest articol asa ca l-am postat si pe blogul meu si am indicat sursa:) Te pup! Sa ai o zi cat mai binecuvantata!

oana p. spunea...

Ma bucur, Daniela, Domnul sa te binecuvinteze in tot ce faci! Felicitari pentru toate realizarile! Si eu te pup!

Anca Marian spunea...

Buton pentru LIKE nu este? ;) :) Imi place mult articolul si intradevar cu un pic de organizare este posibil ca sa ai timp pentru cea ce iti propui chiar daca esti sotie si mama a doi , trei copii !

oana p. spunea...

Anca Marian, ma bucur ca ti-a fost de folos acest articol, te astept pe blogul meu... poate vei gasi lucruri folositoare si pentru tine, te invit sa te inscrii in partea stanga si vei primi mail cand postez un articol nou. Multumesc, numai bine!

Carmen spunea...

F interesant articolul!Felicitari pt buna oraganizare!Am si o intrebare:la pranz culci copiii???Si daca da la ce ora??

oana p. spunea...

Carmen, ma bucur ca ti-a placut articolul meu! Da, culc copiii la amiaza, insa de cand cel mare este la scoala ni s-a schimbat putin programul. La amiaza vin copiii de la scoala si gradinita, asa ca luam masa pe la ora 13:00, iar la ora 14:00 cei mici la culcare, iar cel mare in camera lui la lectii.

Jully spunea...

Am citit cu drag acest articol.Buna organizare a activitatilor este ca un medicament pentru psihic si sanatate.Felcitari pentru tot ceea ce faci.Pup

Ale spunea...

Vreau sa va spun ca gasesc foarte util acest articol, chiar daca viata mea nu e asa de incarcata, deoarece nu am inca copii. Organizarea e salvatoare de timp din punctul meu de vedere.